
به گزارش سودویند در ادامه نشست جانبی کارزار افشای نقض حقوق بشر آقای منصور برجی پیرامون مشکلات نوکیشان مسیحی در ایران و تعداد زندانیان عقیدتی مسیحی صحبت کردند .
متن و فیلم کامل این سخنرانی به شرح ذیل می باشد :
سلام و عرض احترام دارم خدمت شما همه ی حضار محترم و تشکر
میکنم از برگزار کنندگان این جلسه و سازمان سودویند .
من منصور برجی هستم از رهبران کلیسای ایرانیان لندن و
سخنگوی کمیته ای به اسم کمیته ماده 18 که در زمینه دفاع حقوق مسیحیان ایرانی فعال
است . برخی از شما حتما با اخباری که در چند سال اخیر شدت بیشتری را به خودش گرفته
است و تعدد بیشتری به خودش گرفته است در مورد تشدید فشارها بر جامعه مسیحی ایرانی
آشنا شدید . در بخشی از آخرین گزارش آقای احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در
مورد وضعیت حقوق بشر به بازداشت سیصد مسیحی در ایران از خرداد سال 89 تا زمان
انتشار گزارش شده بود .
41 نفر از این افراد بدون اتهام از یک ماه تا یکسال در
زندان بسر برده بودند هر چند جمهوری اسلامی رسما گزارش سوم آقای احمد شهید را
مغرضانه خواند و آن را مردود شمرد اما رویدادهای سال گذشته حاکی از تداوم فشارها
بر نوکیشان مسیحی ، مسیحیان فارسی زبان و پروتستان بوده است .
مواردی را به صورت اختصار خدمت شما عرض خواهم کرد که با
شرایط مسیحیان ایرانی و به خصوص مسیحیان فارسی زبان بیشتر آشنا بشوید .
اولین مورد ادامه بازداشت و حبس غیر قانونی مسیحیان
پروتستان به دلایل عقیدتی و به خصوص مسیحیان فارسی زبان است در سال گذشته روند
بازداشت و حبس غیر قانونی این قشر از مسیحیان تداوم داشته است و تعداد بیشتری حدود
به 50 نفر بازداشت و تعدادی از آنها نیز زندانی شده اند .
اخباری که در مورد حکم اعدام کشیش آقای یوسف ندرخانی به
اتهام ارتداد منتشر شدو در پی اعتراضات بی المللی حکم ایشان لغو شده بود . روز
کریسمس یعنی زمانی که مسیحیان آن روز را جشن می گیرند حرکت معناداری را داشتند
مقامات امنیتی جمهوری اسلامی و ایشان را دستگیر و روانه ی زندان کردند تا مابقی 45
روز از دوران حبسشون را بگذارنند .
از رهبران دیگر مسیحی آقایان فرشید فتحی و بهنام ایرانی هم
در حال سپری کردن شش سال حکم زندان خود هستند که به دلایل عقیدتی و فعالیت های
مسیحی خود بین فارسی زبانان است . کشیش سعید عابدینی کشیش ایرانی تبار ساکن آمریکا
هم در مهرماه سال گذشته که برای دیدار خانواده خود و تاسیس پرورشگاهی به ایران
رفته بود بازداشت شد و ایشان هم کماکان با وجود فشارهایی که بین المللی هست همچنان
در زندان هستند و و اخبار نگران کننده که حاکی از فشارهای جسمی بر وی است و
همینطور وخامت حال وی که از رسیدگی های پزشکی هم منع شده است .
این در حالی است که آقای غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان
زندان های ایران منکر وجود زندانیان عقیدتی شده است . وی در اوایل بهمن ماه مدعی
شده بود که در زندان های ایران هیچ کس به دلیل داشتن عقیده و مذهی خاص در زندان
نیست .
اغلب اتهاماتی که به مسیحیان ایرانی وارد می کنند اتهاماتی
واهی و ساختگی است که تلاشی است برای اینکه سرپوش بگذارند بر دلایل عقیدتی که منجر
به بازداشت آنها شده است از آنجایی که مطابق قانون اساسی قانون مجازات اسلامی و
قوانین جاری کشور نمیشود کسی را صرف داشتن عقیده ای دستگیر و زندانی کرد اغلب
اتهامات ظاهری مبهم ساختگی تعریف نشده و امنیتی بر این زندانیان عقیدتی وارد می
کنند . برای مثال اتهام کشیش سعید عابدینی تشکیل کلیسای خانگی به قصد برهم زدن
امنیت کشور است و تبانی جهت ارتکاب جرم در واقع نه شرکت کردن در کلیسای خانگی و نه
حتی راه اندازی آن مطابق قوانین جمهوری اسلامی مصداق جرم نیست موارد بسیار دیگری
هستند غیر از این سیصد موردی که توسط کمیته ماده 18 و چه سازمان های فعال دیگر به
دفتر آقای احمد شهید گزارش شده اما اجازه ی رسانه ای شدن آن را نداشتیم به خاطر
اینکه خانواده ها ی این افراد معمولا تحت فشار قرار می گیرند و از اطلاع رسانی خود
داری میشود .
مسیحیان زیادی هم هستند که با وجود آزادی مشروط همچنان
پرونده های مفتوح دارند و همچنان در حالت بلاتکلیف بسر می برند اغلب اینها تهدید
می شوند که اگر ادامه خبرهای مسیحی شدنشان و یا پرونده آنها بشود ممکن است که
پرونده ی آنها دوباره به جریان بیافتد .
اما انچه که رشد نگران کننده تری داشته است محدودیت های
ومحاصره کلیساهای رسمی فارسی زبان بوده است در سال های اخیر گزارش های زیاد در
مورد کلیساهای خانگی بود اما فشار بر کلیساهای رسمی نگران کننده تر بوده در این
یکی دو سال اخیر از جمله آنها تعطیلی کلیساها و تلاش برای صلب مالکیت از املاک
قانونی کلیساها بوده است در اهواز کلیسا در آستانه ی کریسمس و هنگامی که آماده جشن
میلاد مسیح می شدند با هجوم ماموران مواجه شد رهبران و کشیشان این کلیسا بازداشت
شدند و بعد از مراحلی که برای دادگاه داشتند چندی پیش برای گذراندن حکم یک سال حبس
احضار شدند .
به علاوه کلیسایی هم در منطقه جنت آباد تهران هم به خاطر
اینکه جلسات عبادی خود را به زبان فارسی برگزار می کردند و این امکان بود که مثل
بقیه کلیساهای فارسی زبان با استقبال مردم مواجه بشود مردمی که با زمینه های مختلف
از جمله اسلامی این کلیسا هم تهدید به تعطیلی شد .
ازجمله موارد دیگر که به اختصار و خیلی سریع عرض می کنم
محدودیت در برگزاری مراسم عبادی در روزهای جمعه بود .کلیساها مجبور شدند که جلسات
خودشان را به زبان فارسی تنها در روز یکشنبه برگزار کنند . محدودیت حتی از این هم
فراتر رفت و کلیساها مجبور به حذف جلسات آموزش دینی و منع انتشار ادبیات مسیحی
شدند .برای تحت فشار گذاشتن شرکت کنندگان در کلیساها ان ها را مجبور به ارایه
مشخصات و شماره ملی خودشون کردن تا به این ترتیب بها و هزینه ی کلیسا رفتن را
بیشتر کرده و جمعیت شرکت کنندگان را به حداقل برسانند .
رهبران کلیساها تحت تهدید و فشار هستند چه خودشان و چه
خانواده های آنها که یا مجبور به ترک خدمت و یا ترک کشور بشوند البته همه اینها در
کنار فشارهایی است که برای محدود کردن فعالیت کلیساهای خانگی است رشد این کلیساها
به دلیل همین فشارهایی است که بر کلیساهای رسمی وارد شده و بسیاری از مسیحیان صلاح
را بر این دیدند که به جای اینکه در این کلیسا ها مورد توجه مسئولین امنیتی قرار
بگیریند به خانه های خودشان در یک گروه کوچکی پناه ببرند و آنجا عبادت خود را
داشته باشند اما نگاه امنیتی که خصوصا بعد از سخنرانی آیت الله خامنه ای در قم شد و
در آنجا گسترش شبکه کلیسای خانگی به عنوان یک تهدید امنیتی محسوب کردند از آن روز
به بعد شاید شدت بیشتری پیدا کرده است و برخورد رسمی با کلیساهای خانگی و کلیساهای
رسمی که جلسات خود را برگزار می کنند .
تلاش ما این است که از نهادهای بین المللی و همینطور فعالان
حقوق بشر در تمام این زمینه ها خواهش بکنیم که در این زمینه با ما یکصدا بشوند تا
این فشارها علیرغم تمام تلاشی که جمهوری اسلامی میکند از نگاه و توجه جامعه بین
المللی دور نماند.
خیلی ممنون هستم از توجه شما
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر