۱۳۹۲ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

محمد علی شیرزاد در نشست جانبی کارزار افشای نقض حقوق بشر در 23مین اجلاس حقوق بشر در ژنو سوئیس پیرامون آزادی بیان در حوزه ی فیلم سازی

محمد علی شیرزاد : مشکلات مستند سازی در ایران در ارتباط با آزادی بیان  است 

13 خرداد محمد علی شیرزاد مستند ساز و خبرنگاردر نشست جانبی کارزار افشای نقض حقوق بشر درباره بحرانی بودن وضعیت موجود نسبت به همکاران خود سخنرانی کرد . وی همچنین اتهام هایی که در حال حاضر این صنف از جامعه با آن درگیرهستند را عنوان کرد .

به گزارش سودویند محمد علی شیرزادی مستند ساز و خبرنگارعضویت در IFJ (international federation of journalist)  عضویت در انجمن مستند خانه ی سینما ، عضویت در انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند عضویت در انجمن EDN  ، انجمن IDA  ، عضو انجمن دفاع از زندانیان و انجمن پاسداران حق حیات مبارزه با اعدام می باشد .
آقای شیرزادی  درباره ی مشکلات مستند سازی در ایران در ارتباط با آزادی بیان صحبت خواهند کرد و در طول سخنرانی چند نمونه از مستند های ایشان با توضیحات خود آقای شیرزاد برای حضار به نمایش در خواهد آمد .
متن و فیلم کامل سخنرانی به شرح ذیل می باشد :


با سلام به حضار ومهمانان عزیز و تشکر از دوستانی که برای برگزاری این جلسه تلاش کردند .در حقیقت مستند سازی در واقع به طور مستقل در رابطه با موضعات اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی رابطه تنگاتنگی را با آزادی بیان دارند اما با توجه فرصتی که در اختیاز من گذاشته شده است من ترجیح دادم فقط در مورد مسائل آکادمیک و حقوقی با نمایش قسمت هایی از فیلم هایی که متعلق به من هست ومن کار کردم آن بحث آزادی بیان و مشکلاتی که یک مستند ساز در جامعه ایرانی را میتواند داشته باشد برای شما نشان بدهم .

قبل از نمایش فیلم یک نکته ای را لازم میدانم که خدمت شما عرض کنم . همین الان که ما داریم با هم صحبت می کنیم 25 مستند ساز به دادگاه احضار شدند تفهیم اتهام شدند و تحت فشار قرار گرفتند اتهاماتی نظیر تشویش اذهان عمومی ، تبلیغ علیه نظام ، اقدام علیه امنیت ملی ، فعالیت غیر مجاز در امور سمعی و بصری ، تحصیل مال نامشروع و همکاری با شبکه های معاند .
من خودم شخصا در ده سال گذشته دوبار بازداشت شدم بار اول به خاطر کار کردن مستندی که نشان خواهم داد به دلیل کار روی حوزه هنر زیر زمینی که متاسفانه قاضی دادگاه جرم من را ترویج و توسعه فساد و فحشا به قصد تجارت برای من طرح کردن و حکم اعدام را برای من صادر کردند و در دادگاه بدوی من به ده سال حبس محکوم شدم .
بار دوم هم سال 2009 بود که بعد از انتخابات به خاطر ارتباط با شبکه های تلوزیونی اروپایی من عامل اسرائیل قلمداد شدم و سه سال ونیم حکم برای من بریده شد که هفت ماه در انفرادی بودم و سه سال تعلیق اگر کمی حوصله به خرج بدهید می خواهم چند مستند خدمت شما نشان بدهم ولی منتهی این مستندها طولانی است . قسمت هایی از مستند هایی که من کار کردم  را برای شما نمایش می دهم .
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر